PROJEKT ORGANIZACJI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
obowiązujący od 1.08.2020r.
NIEPUBLICZNY PUNKT RZEDSZKOLNY WESOŁE ŻABKI
prowadzony przez
Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego RADUNIA
83-330 Glincz , ul.Brzozowa 6
Nazwa punktu i miejsce jego prowadzenia:
1.Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Wesołe Żabki”, zwany dalej „Punktem” jest punktem
przedszkolnym niepublicznym w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września1991 r. ze zmianami.
- Siedziba Punktu znajduje się w Szkole Podstawowej w Glinczu przy ul. Brzozowej 6
- Organem prowadzącym Punkt jest Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego Radunia w Glinczu
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Gdańsku
- Ustalona nazwa używana jest przez Punkt w pełnym brzmieniu:
Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Wesołe Żabki”
Punkt działa na podstawie:
- 1. 32 ust.11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.-Prawo Oświatowe (Dz.U. Z 2017 r.,poz.59 i 949)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania
Cele i zadania punktu oraz sposób ich realizacji
- Punkt realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach
wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania
przedszkolnego, poprzez:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci
doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do
poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby
tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do
samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i b ezpieczeństwo, w t ym
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji,
pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści
adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania,
ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,
uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań
wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do
osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie
kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego –
kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka
językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
II.Wynikające z powyższych celów zadania Punkt realizuje w ramach następujących
obszarów edukacyjnych:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności
higieniczne;
2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności
precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych,
naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne,
skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki,
materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów
jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio
ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania,
kreślenia i pierwszych prób pisania;
8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej
postawy ciała;
9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie
systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich
przeżywaniem;
2) szanuje emocje swoje i innych osób;
3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np.
w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci
i osób dorosłych;
4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka
form wyrazu;
5) rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe
lub krótsze;
6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że
odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje
własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;
8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do
podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją,
- podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do
nich życzliwość i troskę;
11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji
estetycznej.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych
osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej,
grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy
sportowej;
3) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji
wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;
5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz
przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy
w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas
odpoczynku;
6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami
społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość
okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich
indywidualne potrzeby;
8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty
werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego
dziecka, grupy.
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim
otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu,
gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji
i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim
otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie
zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie,
poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku
i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
3) odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od
medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych
odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów
drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej
aktywności;
5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność
zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe,
recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
6) wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa
je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym
doświadczeniom;
7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją
wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki,
porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np.
dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały,
muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki
z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy
w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi
środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub
rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci
w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości
narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia
Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu
słucha muzyki;
8) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.,
tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty
wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru,
wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów,
przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch
przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci
kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki
znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe
(godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte
w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje
się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy,
zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej
przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje
przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa
przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy
własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt);
13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów,
wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby,
a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń
i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi
i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje
z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji
użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami
dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym
nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je,
rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
18) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz,
burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew,
zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku
przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
19) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek,
zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi,
korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia,
wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
21) rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie;
uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych,
konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla
danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste
wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek
opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami,
ruchem, mimiką, gestami;
22) reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa
wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych
czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie
ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych
- obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty
narodowej lub etnicznej;
23) reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów
i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach:
powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens
krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem,
rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej –kaszubskiej.
III.Punkt sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Punkcie oraz w
trakcie zajęć poza terenem Punktu.
- Zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa-zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i p.poż.
- Współpracuje ze specjalistami zapewniając w miarę potrzeb i możliwości konsultację
i pomoc.
Dzienny wymiar godzin i dni tygodnia , w których są prowadzone zajęcia
1.Punkt przedszkolny działa przez wszystkie miesiące w roku kalendarzowym z wyjątkiem przerw wakacyjnych ustalonych przez dyrektora punktu , przerw świątecznych oraz dni ustawowo wolnych od pracy .
2.Punkt pracuje w dni robocze min. 3 do 5 godzin dziennie.
3.Rok przedszkolny trwa od 1 sierpnia do 31 lipca następnego roku.
4.Ramowy Rozkład Dnia ustala Dyrektor Punktu. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i dostosowuje do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
5.Do realizacji celów Punkt posiada: salę do: zajęć, zabaw i odpoczynku dla grupy,toaletę dla dzieci , pomieszczenie na szatnię dziecięcą, plac zabaw na terenie szkoły
Warunki przyjmowania dzieci na zajecia w punkcie
- Punkt nie prowadzi opieki medycznej. Odpowiedzialność za wykonanie w odpowiednim terminie wszelkich zabiegów i procesów medycznych związanych ze zdrowiem dzieci między innymi szczepień ochronnych spoczywa na rodzicach. W Punkcie nie podawane są dzieciom żadne lekarstwa, poza przypadkiem kiedy dziecko cierpi na chorobę przewlekłą, a lekarz opiekujący się dzieckiem oraz rodzice dziecka wyrażą na to pisemną zgodę i podadzą szczegółową informacją o dawkowaniu lekarstwa.
- Dzieci mogą być odbierane tylko przez rodziców (opiekunów prawnych), bądź inne osoby, które zostały upoważnione , bądź po uprzednim osobistym powiadomieniu Punktu
o zmianie osoby odbierającej dziecko.
3. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
4. Dziecko przyprowadzane do punktu musi być oddane pod opiekę bezpośrednio osoby dorosłej (nauczycielowi lub pracownikowi obsługi pełniącej dyżur w szatni;
5. W chwili, gdy rodzic/ opiekun zgłasza odbiór dziecka nauczycielowi, to rodzic/opiekun przyjmuje na siebie odpowiedzialność za dziecko.
- Warunkiem przyjęcia dziecka do Punktu w danym dniu jest jego dobry stan zdrowia. Jeżeli u dziecka stwierdzony zostanie stan podgorączkowy lub jego samopoczucie będzie
wskazywało na stan chorobowy rodzice zobowiązani są do zabrania dziecka z Punktu.
- Rodzice ponoszą koszty za obowiązkowe grupowe ubezpieczenie dziecka.
- Rodzice ponoszą koszty związane z transportem dzieci na wycieczki i różnego typu
wyjazdy autokarowe.
- Punkt wyposaża dzieci w potrzebne im do wszechstronnego rozwoju pomoce naukowe oraz materiały dydaktyczne.
10.Rodzice zapewniają dziecku odpowiednie materiały papiernicze i podręczniki po uzgodnieniu z nauczycielem prowadzącym.
Prawa i obowiązki wychowanków
- Do Punktu mogą uczęszczać dzieci od 2,5 l do wieku rozpoczynającego naukę w szkole.
- Dziecko w Punkcie ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- akceptacji jego osoby.
- Normy w punkcie przedszkolnym będą obracały się wokół dwóch zasad bezpieczeństwa i szacunku.
- Dzieciom nie wolno:
- stwarzać niebezpiecznych sytuacji,
- krzywdzić innych i siebie,
- niszczyć cudzej własności,
- przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
- Zapewnienie dzieciom zdrowych i bezpiecznych warunków w czasie pobytu w Punkcie i na terenie, oraz podczas organizowania spacerów i wycieczek;
2. Za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiada nauczyciel sprawujący bezpośrednia opiekę nad dzieckiem;
3. Podczas zajęć poza Punktem, nauczyciel zapewnia dodatkową opiekę (1 osoba starsza na 10 wychowanków)
4. Szczegółowe zasady zapewniania opieki dzieciom poza Punktem określa Regulamin spacerów i wycieczek.
5.Liczba dzieci w grupie nie powinna przekroczyć 25.
6.Do punktu przyjmowane są również dzieci niepełnosprawne.
Warunki przyjmowania dzieci do punktu przedszkolnego.
- Punkt przedszkolny prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Podstawą zgłoszenia dziecka do punktu przedszkolnego będzie karta zgłoszenia dziecka
złożona przez rodziców
- W pierwszej kolejności do punktu przedszkolnego przyjmowane będą dzieci już uczęszczające do punktu przedszkolnego i ich rodzeństwo
4.Dyrektor punktu może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci
uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- a) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie
- b) braku przystosowania się do grupy – zagrożenie bezpieczeństwa własnego i innych
dzieci,
c)nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszej organizacji.
Warunki organizowania zajęć przekraczających wymiar zajęć nauczania
Placówka może rozszerzyć ofertę zajęć edukacyjnych , opiekuńczych i wychowawczych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych. Prowadzone zajęcia dodatkowe opłacane są przez rodziców.
Terminy przerw w pracy punktu
1.Przerwy w działalności placówki są ustalane na wniosek dyrektora przez organ prowadzący.
2.Punkt przedszkolny jest placówką nieferyjną.
3.W razie konieczności wykonania niezbędnych remontów, modernizacji lub konserwacji pomieszczeń przewiduje się możliwość przerw . Coroczny termin przerw w pracy jest wyznaczany przez dyrektora i odpowiednio wcześniej podany do wiadomości rodziców.
Zakres zadań nauczyciela
- W punkcie przedszkolnym zatrudniani będą nauczyciele z przygotowaniem
pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel punktu przedszkolnego prowadzić będzie pracę wychowawczo- dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z obowiązującym programem nauczania, odpowiadać za jakość i wyniki tej pracy, szanować godność dziecka i respektować jego prawa.
- Nauczyciel prowadzić będzie konsultacje indywidualne z rodzicami.
- Do zakresu zadań nauczycieli należeć będzie:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w Punkcie przedszkolnym i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
psychologicznopedagogiczną, zdrowotną i inną,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska
o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do
znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji
dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- realizacja innych zadań zleconych przez organ prowadzący , a wynikających z bieżącej działalności punktu przedszkolnego.
- Nauczyciel zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do
dziecka otoczy indywidualną opieką każdego z wychowanków i utrzymywać będzie
kontakt z rodzicami w celu:
- a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dziecka,
- b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych,
c)włączenia ich w działalność punktu przedszkolnego.
6.Jesli zachodzi potrzeba , pracę nauczyciela wspiera dodatkowa osoba zatrudniona przez stowarzyszenie na stanowisku: pomoc nauczyciela.
Zakres obowiązków pomocy nauczyciela:
1.przygotowanie Sali do zajęć
2.dbanie o bezpieczeństwo dzieci w budynku i poza nim ( spacery , wycieczki itp.)
3.wyjście z dzieckiem do toalety podczas zajęć
- pomoc przy posiłkach i czynnościach samoobsługowych
5.pomoc nauczycielowi w organizacji zajęć i ich przebiegu
6.pilnowanie porządku w grupie
7.inne zlecone przez nauczyciela
- inne zlecone przez dyrektora
Zakres obowiązków dyrektora w punkcie przedszkolnym:
1.organizacja pracy i funkcjonowania pp
2.sprawowanie nadzoru pedagogicznego
3.reprezentowanie placówki na zewnątrz
4.inne wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty
Prawa i obowiązki Rodziców
- Rodzice i nauczyciele będą zobowiązani do współdziałania ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego
rozwoju.
- Rodzice będą mieli prawo do:
- a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju
punktu przedszkolnego i planów pracy w danym oddziale,
- b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczyciela w rozpoznawaniu przyczyn
trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z
obserwacji pracy punktu przedszkolnego.
- Formy współpracy punktu przedszkolnego z rodzicami:
- a) zebrania grupowe,
- b) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem lub dyrektorem,
- c) zajęcia otwarte,
- e) uroczystości z czynnym udziałem rodziców,
4.Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka będzie należało :
- a) przestrzeganie niniejszej organizacji,
- b) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z punktu przedszkolnego lub przez
upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- c) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka na zajęciach, niezwłoczne
zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
5.Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na temat wychowawcze
organizowane będą w przedszkolu min. 2 razy w roku szkolnym na wniosek rodziców
lub nauczycieli.
Punkt udziela dzieciom pomocy psychologiczno pedagogicznej poprzez:
- udostępnianie i propagowanie wśród rodziców pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- kierowanie dzieci na badania psychologiczno-pedagogiczne,
- organizowanie spotkań z psychologiem, pedagogiem według potrzeb.
W punkcie nie prowadzi się badań lekarskich ani stomatologicznych,należy to do obowiązków rodziców/ opiekunów.
Dokumentacja przebiegu działalności wychowawczej i opiekuńczej.
- Przebieg działalności wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w Punkcie w danym roku szkolnym jest dokumentowany w formie dziennika zajęć Punktu.
2. W dzienniku zajęć Punktu wpisuje się nazwisko i imiona dzieci uczęszczających na zajęcia, data i miejsce ich urodzenia, nazwisko i imiona rodziców/ opiekunów i adresy ich zamieszkania. W dzienniku zajęć odnotowuje się obecność dzieci na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych.
3. Nauczyciel potwierdza podpisem w dzienniku zajęć Punktu przeprowadzanie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym dniu.
Finanse Punktu Przedszkolnego
1.Działalność punktu jest finansowana z dotacji gminy, o której mowa w Ustawie o systemie oświaty art.90, ust.2b
2.Uczestnictwo dzieci w zajęciach związanych z realizacją podstawy programowej może być odpłatne. Wysokość dobrowolnych opłat wnoszonych przez rodziców ustalana jest przez Zarząd Stowarzyszenia. Odpłatność nie może ograniczać dostępu dzieci do edukacji przedszkolnej.
3.Organ prowadzący może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe lub rzeczowe na działalność punktu przedszkolnego.
Postanowienia końcowe
- Punkt prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami,
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Punktu określają odrębne przepisy.
3. Projekt Organizacji Wychowania Przedszkolnego obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Punktu, nauczyciela, rodziców/opiekunów, pracowników obsługi.
4.Zmiany w organizacji wychowania przedszkolnego zostały uchwalone na posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia Regionalnego Radunia w dniu 27 lipca 2020 r.
5.Organizacja wychowania przedszkolnego obowiązuje od dnia uchwalenia.
6.Traci moc Organizacja wychowania przedszkolnego obowiązująca od 11 kwietnia 2013r.
Zarząd Stowarzyszenia
Rozwoju Regionalnego RADUNIA